Czytelnia

Jacek Kłębowski

tel. 690 848 006
Umów się online

Rola węglowodanów w oddalaniu zmęczenia

Węglowodany odgrywają szczególną rolę w oddalaniu zmęczenia psychicznego i fizycznego u zawodników dyscyplin wytrzymałościowych. W tym przypadku istotne jest zarówno przyjmowanie węglowodanów przed, w trakcie, jak i po wysiłku. Suplementacja węglowodanami przed wysiłkiem – pozwala zgromadzić niewielkie zapasy cukrów i w ten sposób nieznacznie wydłużyć zdolności wysiłkowe. W okresie poprzedzającym wysiłek stosuje się najczęściej roztwory izotoniczne. Napój węglowodanowy o stężeniu 6-8% (12-16g węglowodany/200ml wody) podaje się w ilości 200-400ml - 15 min przed podjęciem pracy mięśniowej. Niezwykle istotna jest suplementacja węglowodanami podczas wysiłku, co zapewnia dostarczenie odpowiedniej ilości energii dla systemu nerwowego w trakcie pracy mięśniowej. W czasie trwania treningów lub zawodów zaleca się przyjmowanie napojów hipotonicznych i izotonicznych. Jeżeli wysiłek ma charakter długotrwały, napój węglowodanowy należy podawać w ilości 200ml co 20-30 min. Z kolei suplementacja węglowodanami po wysiłku pozwala odbudować utracone zasoby węglowodanów oraz skompensować ich większe zasoby na poczet kolejnego treningu. Po zakończeniu pracy mięśniowej, najkorzystniej przyjmować węglowodany w formie skoncentrowanej (50-70g węglowodanów/500 ml wody).

autor: dr Dariusz Szukała

źródło: fitdietetyk.pl

Zastosowanie BCAA w sportach wytrzymałościowych

Wrze 11, 2014 Wspomaganie energetyczne

BCAA to jeden z najważniejszych suplementów wspomagających dla sportowców takich dyscyplin jak kolarstwo czy biegi długodystansowe. Przyjmowanie BCAA przed wysiłkiem może zapobiec spadkowi koncentracji oraz ...

czytaj więcej

Energia dla układu nerwowego

Wrze 11, 2014 Wspomaganie energetyczne

W czasie długotrwałej pracy mięśniowej, szczególnie o dużej intensywności w organizmie dochodzi do wyczerpania rezerw glikogenu w mięśniach i wątrobie. W wyniku uszczuplenia zapasów węglowodanów ...

czytaj więcej
POKAŻ